Samen met Cinekid en de gemeente ontwikkelden studenten van het ULT-Lab Amsterdam concepten om jonge bewoners van Amsterdam Noord samen te brengen. Hoe de studenten dit voor zich zien maakten ze eind oktober tijdens hun finale presentaties op 25 oktober in de Modestraat duidelijk.
Met rappen en vloggen dichter bij elkaar komen – Lab-studenten presenteren finale concepten
Wat associeer jij met het woord ‘verbinding’? Wat is in staat om mensen te verbinden?
“Eten zou waarschijnlijk de eerste keuze zijn geweest van veel studenten, maar ik vind het juist heel leuk dat jullie muziek als verbindend element hebben gekozen”, zei Lab-lead Roos Gerritsma tijdens de eindpresentaties van de studentengroepen die deelnamen aan de Creative Future Lab-shorttrack van september tot oktober. De derdejaars studenten werden gevraagd om een concept te ontwikkelen dat de harmonie en verbinding tussen de bewoners in Amsterdam Noord weer zou kunnen herstellen. De sterke transformatie van de buurt heeft namelijk een grote en niet altijd positieve invloed op het leven van de mensen in de omgeving. Met de komst van duurdere huur- en koopappartementen, hippe cafés, clubs en restaurants, kruisen verschillende sociale groepen elkaar – ‘oude’ en ‘nieuwe’ Noorderlingen. Het ULT-Lab Amsterdam probeert samen met gemeente, docenten, onderzoekers, werkveldpartners en studenten tot mogelijke oplossingen te komen waardoor de verschillende sociale groepen de kans krijgen om met elkaar in contact te treden.
Cinekid en gemeente als partners
Om dit vraagstuk aan te gaan werden verschillende werkveldpartners aan boord gehaald: Rosaly Studulski, projectmanager van het placemakingproces aan het Buikslotermeerplein, vanuit Gebiedsontwikkeling Noord, en Lisa Luijten, hoofdproducente van het Cinekid Festival. Ook zij waren in de Modestraat aanwezig om naar de finale presentaties van de studenten te luisteren en feedback te geven. De gemeente houdt zich sinds 2020 bezig om het gebied rond de Buikslotermeerplein te verlevendigen en dus verschillende maatschappelijke groepen bij elkaar te brengen. “Het gaat erom dat iedereen zich hier thuis en welkom voelt”, benadrukte Studulski van de gemeente. De rol van Cinekid is in dit kader interessant en vooruitlopend volgens Studulski, omdat de organisatie een voorbeeld is voor hoe het verbinden van de mensen op een kleine schaal kan functioneren. Cinekid organiseert jaarlijks het Cinekid Film Festival, het grootste kindermediafestival ter wereld, en dit jaar vond het voor het eerst plaats op de locatie Amsterdam Noord. Bovendien is het buitenprogramma op het Buikslotermeerplein gratis voor iedereen. “Sommige oma’s die met hun kleinkinderen langskwamen waren echt zo van: oh, het is dus gratis? “, vertelde Luijten met een glimlach. Het was tenslotte herfstvakantie, het zou zo maar kunnen gebeuren dat kosten een belemmering vormen voor bepaalde groepen bewoners. Door het gratis buiten programma, bereiken ze nu toch ook deze groepen.
Muziek als verbindend element tussen de buurtbewoners van morgen
En omdat Cinekid ook de rest van het jaar graag de aandacht van families uit de buurt wil trekken en mensen met elkaar wil verbinden hebben de studenten iets bijzonders bedacht: Een rapworkshop voor kinderen en jongeren. In deze workshop maken de kinderen hun eigen rap over Cinekid en Amsterdam Noord. Door middel van een rap, kunnen de deelnemers laten horen hoe zij Noord ervaren. “In principe zijn de kinderen de toekomst van Amsterdam-Noord”, legde een student uit die het concept mee ontwikkelde. Zij bepalen dus mede de sfeer in de buurt. Studulski van de gemeente reageerde met enthousiasme: “Ik denk rap past juist heel goed in de buurt.”
De organisatie Max Music, die al bekend is met het leiden van rapworkshops, heeft al toegezegd om zo’n workshop te kunnen begeleiden, aldus de studenten. 15-20 kinderen kunnen deelnemen per workshop. Indien mogelijk vindt de workshop plaats in een buurtshuis of een buurtlab zoals de Modestraat. De winnaar(s) zullen een Cinekid-ticket ontvangen.
Vlog-competitie over favoriete chillplekken in Noord
Een tweede studentengroep heeft over hetzelfde vraagstuk nagedacht, maar een heel ander concept ontwikkeld: een vlog-competitie. Een wedstrijd voor de jongeren waarin ze door het opnemen van videos hun favoriete chillplekken in Amsterdam Noord laten zien. De maker van de beste ‘vlog’ zal ook een beloning krijgen van Cinekid en de filmpjes zullen bijvoorbeeld als onderdeel van een tentoonstelling in de Modestraat kunnen worden getoond. De studenten moeten echter denken aan het feit dat de enquêtes over dit project hebben aangetoond dat jongens er wat minder in geïnteresseerd zijn dan meisjes. En dat mogelijk niet elk kind in de buurt een smartphone heeft kwam ook aan bod, maar volgens de studenten is dit geen probleem: “We vroegen rond, maar die is er altijd wel ergens vandaan te halen. Indien nodig kunnen ze het toestel van hun ouders lenen of teams van twee vormen”, aldus de studenten. Om aandacht te trekken deelden de studenten rond het Buikslotermeerplein in Amsterdam-Noord bonte flyers met QR-codes uit (zie foto).
Van niets naar iets met veel potentie
Beide concepten kregen veel aanmoediging van de leercoaches, zowel van Cinekid vertegenwoordiger Lisa Luijten en Rosaly Studulski van de gemeente Amsterdam. De concepten werden “potentievol” genoemd en ook de presentaties werden geprezen – het vlogteam presenteerde hun idee door zelf een vlog op te nemen.
Als nieuwe labcoördinator was Jolanda Möller voor het eerst aanwezig bij de eindpresentaties: “Het is fantastisch om te zien dat alle studenten onze methode van Design Thinking hebben omarmd en interessante concepten hebben aangeboden aan onze opdrachtgevers.” Toen lab lead Gerritsma aan de studenten vroeg welke fase van het project zij het leukst vonden werd duidelijk hoe individueel de studenten het project hadden ervaren. Voor de een was het bedenken van concepten het leukst, voor de ander was het de fase waarin alles duidelijk wordt, en ander student zei dat juist de allerlaatste fase bijzonder leuk was. Verder merkte een student op dat haar team te vroeg was begonnen aan de uitwerking van het idee in plaats van zich nog meer met het onderzoek bezig te houden. Maar juist het soms ook wel frustratie opwekkende proces van bepalen van wat werkt en wat niet, is het pad dat alle studenten in het lab onderwijs nemen. “Want creëren is juist niets weten. Er was niets en nu is er iets. En ik hoop dat jullie dit hebben ervaren als ‘wow’”, vatte leercoach Cecile Brand samen.
Over de voor- en nadelen van short- en longtracks
De aanstaande weken zullen de studenten van challenge wisselen met de studenten van de andere shorttracks en elkaars concepten verder ontwikkelen. Met de shorttracks, die slechts 6 weken duren en ieder 15 EC opleveren, experimenteert het ULT-Lab met het feit dat studenten binnen zeer korte tijd tot haalbare concepten moeten komen en door het ruilen met een ander groep tijdens de tweede shorttrack meer variatie ervaren. De studenten die deelnemen aan de longtracks zullen intensiever met een conceptontwikkeling omgaan en deze uitgebreider kunnen pretesten.
Een student gaaf ook feedback dat de shorttrack te kort is om een idee voldoende uit te werken. Een andere student was het echter niet met haar eens en benadrukkte dat ze het juist goed vond om verder te mogen gaan met een nieuw project. Want binnen de longtracks kan het gebeuren dat de studenten zijn gebonden aan een challenge welke ze minder interessant vinden. Beide varianten hebben hun plus- en minpunten. Lisa van Cinekid voegde er echter aan toe: “juist in het werkveld heb je dit zo vaak dat je binnen twee weken iets moet bedenken en het achteraf met meer tijd anders had gekund. Maar soms moet je leren om heel snel knoppen door te hakken”. En dat is waar onderwijs binnen het lab uiteindelijk op doelt: studenten zo goed mogelijk voorbereiden op het werkveld, dat vaak van hen vraagt om binnen kortste tijd tot voorgestelde oplossingen te komen.
2 november 2021