Challenge Thuis in veranderend Noord –  verhalen en tours als bruggenbouwers 

Challenge Thuis in veranderend Noord –  verhalen en tours als bruggenbouwers 

Status

Gestart: februari t/m juni 2024

Thuis in veranderend Noord –  verhalen en tours als bruggenbouwers 

Dit semester zullen onze studenten (lab learners) samen met netwerkpartners en leden van de lokale gemeenschap werken aan de vraag hoe toerisme en vrije tijd kunnen worden gebruikt als mogelijke strategieën om een ​​positieve impact te maken op het Buikslotermeerplein (BSMP), de omliggende wijken en alle gebruikers. De uitdaging is om concepten rond storytelling en tours te ontwikkelen die bijdragen aan de lokale gemeenschap, economie en leefomgeving. Wij werken nauw samen met de volgende partners: Tours that Matter, Stichting Warm Welkom Amsterdam, winkelcentrum Boven ’t Y, gemeente Amsterdam stadsdeel Noord en amsterdam&partners.

Bruggen bouwen, waarom?

Waarom is het eigenlijk nodig? Stadsdeel Amsterdam Noord bevindt zich in een enorme transitiefase. Er komen veel nieuwe (hoge) gebouwen bij en sommige andere gebouwen worden zelfs gesloopt. Nog maar een paar jaar geleden werd er een metroverbinding tot stand gebracht. Maandelijks stromen er veel nieuwe bewoners naar Noord: van expats tot uitwisselingsstudenten, van mensen uit de rest van Nederland tot jongvolwassenen die op zichzelf gaan wonen. Noord wordt dus op veel niveaus steeds diverser. De gemeente wil Amsterdam Noord transformeren tot één van de nieuwe kernen van de hele stad (Visie Toerisme in Amsterdam 2035). Hierdoor wordt er onder meer hard gewerkt aan het creëren van nieuwe leisure concepten, voor bewoners uit Noord, Amsterdam en daarbuiten.

Al deze veranderingen roepen verschillende reacties op; voor sommigen gaat het niet snel genoeg en voor anderen voelt het alsof ze hun eigen stadsdeel niet meer herkennen. Weer anderen zeggen dat er meer aandacht moet komen voor andere investeringen, zie bijvoorbeeld Red Amsterdam Noord.

Hoe navigeer je tussen al deze verschillende reacties, gevoelens, perspectieven en meningen? Hoe kun je ervoor zorgen dat al deze verschillende groepen zich gehoord en (meer/minder) thuis voelen in Amsterdam Noord? Daarom leren onze studenten verschillende co-creatiemethoden, waardoor ze zoveel mogelijk stemmen in hun ontwerp kunnen betrekken.

Positive Tourism: regenerating places and communities 

Wereldwijd zijn steeds meer toeristische en leisure ondernemers, steden, activisten, onderzoekers, destination management organisaties , etc. ervan overtuigd dat we niet langer vormen van toerisme moeten aanmoedigen die bestemmingen en hun gemeenschappen uitputten. Massatoerisme of overtoerisme zorgt juist voor meer overlast, en niet voor een betere leefomgeving in brede zin. Ook hier wil Amsterdam verandering in brengen. Zie bijvoorbeeld Visie 2025: Redesigning the visitor economy of Amsterdam 

Ook het Urban Leisure & Tourism Lab Amsterdam wil een aanbod van positief toerisme initiëren, faciliteren en co-ontwerpen. Zo werken we momenteel samen aan en co-creëren we een Positive Tourism Hub voor Amsterdam. De hub richt zich op de volgende gebieden van positief toerisme:

  • Groente
    Ecologische en groene activiteiten en keuzes, variërend van het kiezen van een elektrische taxi tot het helpen op een stadsboerderij.
  • Sociaal
    Sociale verrijking van de stad door bijvoorbeeld een bewoner te trakteren op een lunch of concert, of actief bij te dragen aan een sociaal project in de stad.
  • Cultuur
    Kiezen voor een kleinschalig, authentiek aanbod, van kleinschalige culturele instellingen, kunstenaars, lokale makers of sociale ondernemers en/of maatschappelijke organisaties.
  • Leefbare stad
    Het verfraaien/opruimen van de openbare ruimte, bijvoorbeeld door een half uur lang zwerfvuil te verzamelen of een bijdrage te leveren aan het creëren van kunst in de openbare ruimte.

Ons doel als lab community is om ook passend aanbod voor de Positive Tourism Hub te ontwikkelen, zoals tours vanuit dit project.

Input voor tours 

Hoe creëren onze studenten een tour die bijdraagt ​​aan de omgeving? Zie video The story of a tour with impact. De studenten zullen deelnemen aan een van de inspirerende tours van Tours that Matter in en rond BSMP. Ze leren meer over de geschiedenis, het heden en de toekomst van het gebied waarin zij gaan werken. Ook nemen de studenten deel aan een workshop van een storyteller en leren ze hoe ze verhalen kunnen verzamelen en gebruiken voor verbinding.

Voordat we als onderdeel van het netwerk een of meer positive tourism tours kunnen ontwikkelen, moet er nog veel uitgezocht worden. Als experience-designers gaan de studenten vragen stellen als: wat is er al in het BSMP-gebied en omgeving? Welke inspirerende voorbeelden zijn er wereldwijd, zoals Migrant Tours? Wat is de identiteit van dit gebied en zijn gebruikers? Hoe vinden oude en nieuwe Noordelingen hun weg en elkaar? Wat is er nodig (gezien vanuit meerdere perspectieven)? Waar ligt het potentieel van dit gebied en zijn community? Welke verborgen schatten en andere plekken, betekenisvolle mensen/organisaties en verhalen over verleden-heden en toekomst willen we delen met bezoekers? Op welke bezoekers richten wij ons eigenlijk? Welk communicatiemiddel willen we hiervoor inzetten? Welke rol kunnen winkelcentrum Boven ’t Y en het Verhalenbankje (ontwikkeld door labstudenten) hierin spelen? Eén van de groepen nieuwe Noordelingen wordt gevormd door statushouders (vluchtelingen) en is actief betrokken bij deze lab track. Wat valt hen op aan Noord, welke inzichten en verhalen willen zij graag delen als mogelijke reisleider?

Gedurende deze lab track krijgen de studenten de kans om experts (toerisme, design based research, regenerative placemaking) en (ervarings)kenners van Noord (bewoners, Red Amsterdam Noord, de gebiedsmakelaar, ondernemers, de Vlindertuin) te ontmoeren. Zij zullen input leveren om onze studenten te helpen een aantal van de bovenstaande vragen te beantwoorden. Uiteraard gaan zij ook zelf op pad en zoeken zij naar diverse raadgevende bronnen, zoals om de Modestraat van binnenuit te leren kennen.